Lego Chima: Heltemodige løver og grumme krokodiller Artikler

Designerne bag Lego Chima har sendt dyrene i totterne på hinanden

I mange tusinde år har de seks dyrestammer i Chima levet i fred og harmoni. De er kommet godt ud af det med hinanden, og de noble løver har på retfærdig vis fordelt den dyrebare Chi-energi stammerne imellem. Sådan har det altid været, så længe nogen kan huske, fortæller Lego-designeren Andrew Woodman om baggrundshistorien for Legos seneste store satsning Legends of Chima.

Andrew Woodman og hans kollega Craig Callum har taget tid ud af deres kalendere for at fortælle os lidt mere om en eventyrlig dyreverden, hvor en klassisk misforståelse har sat en stopper for freden. De seks før så fredelige dyrestammer er i stedet endt med at kæmpe mod hinanden i en konflikt om den eftertragtede Chi – på den ene side står løverne side om side med ørnene og i senere produkter gorillaerne, mens skurkerollerne er gået til krokodillerne, ulvene og ravnene.

 

Legends of Chima på vej i over to år

Legodesigner Andrew Woodman, 40 år, har arbejdet hos Lego siden 2003 hvor han i dag er Design Manager 7+ Play Themes. Uddannet indenfor industrielt- og bildesign, og af den opfattelse at en Ferrari FF er den ultimative familiebil.

Legodesigner Andrew Woodman, 40 år, har arbejdet hos Lego siden 2003 hvor han i dag er Design Manager 7+ Play Themes. Uddannet indenfor industrielt- og bildesign, og af den opfattelse at en Ferrari FF er den ultimative familiebil.

Historien kommer især til at udspille sig i den tv-tegnefilm baseret på Chima-universet, som også er på vej til de danske tv-skærme . Men som Andrew Woodman også lægger vægt på, er det vigtigt, at børnene har mulighed for at blive inspireret af modellerne og finde på deres helt egne historier: “I de fokusgruppetest vi har foretaget, har ungerne fortalt os langt mere om Chima-universet, end hvad vi selv har skabt,” fortæller han.

De første æsker med Chima kom på markedet i januar,  men Lego-designerne har beskæftiget sig med dyreuniverset længe før det. Andrew Woodman husker, at konceptet allerede stak næsen frem i starten af 2011, hvor en gruppe medarbejdere fra Lego var på en såkaldt storycamp et fjerntliggende sted i Jylland. En tur, hvor designerne, foruden at bekymre sig om risikoen for at sne inde, brugte tre dage på at finde på historier, koncepter med videre.

 

Dyrene vækkede noget stærkt i drengene

“Da vi senere gik materialet igennem, stod det klart, at hele dyrekonceptet var en af vejene, vi kunne gå. Vi fik lavet nogle universeboards, som i billeder fortalte om historien, figurerne, omgivelserne og fartøjerne – hvem der er de gode og de onde. De boards testede vi så i både USA og Tyskland, og det var tydeligt, at det med dyrene vækkede noget stærkt i drengene,” husker Woodman.

Han fortæller, at drengene i fokusgrupperne ikke bare havde deres helt forskellige favoritdyr, som de var hurtige til at tage til sig, hvad end det var løver eller krokodiller. Det var hele verdenen af dyr, som var cool og tiltrak sig drengenes opmærksomhed.

 

Lego-univers med socialt aspekt

Som med Lego Ninjago lå det fra starten fast, at Chima også skulle have en social komponent, så legen ikke udelukkende handlede om selve byggesættene: “Allerede da vi viste de tidlige boards frem i fokusgrupper, fik dyrekrigerne på de små køretøjer rigtig meget opmærksomhed – det var en god måde at introducere et socialt aspekt i Chima,” fortæller Craig Callum.

Historien i Chima kom derfor til at indeholde fortællingen om månedlige konkurrencer, hvor dyrestammerne indgår i konkurrencer på de små køretøjer i kampen om at vinde Chi – konkurrencer som børnene så kan efterligne i en social sammenhæng med de såkaldte Speedorz-sæt.

Legodesigner Craig Callum, 29 år, er uddannet bildesigner og har blandt andet designet russiske luksusbiler og lastbiler for Renault. Hos Lego har han hjulpet med at designe det nye designsprog til den kommende Lego Mindstorms EV3, og siden arbejdet med Ninjago spinners inden han blev designer på Chima Speedorz.

Legodesigner Craig Callum, 29 år, er uddannet bildesigner og har blandt andet designet russiske luksusbiler og lastbiler for Renault. Hos Lego har han hjulpet med at designe det nye designsprog til den kommende Lego Mindstorms EV3, og siden arbejdet med Ninjago spinners inden han blev designer på Chima Speedorz.

“Det var en stor udfordring at få køretøjernes flywheel til at fungere, da det både skulle leve op til Legos kvalitetskrav, mens man samtidig skulle kunne bygge videre på det. Samtidig er den runde ripcord (plastikstangen, som får hjulet til at dreje … red) helt ny. Vi var overraskede over, at ingen havde tænkt på det før, så nu er det et patenteret Lego-design,” fortæller Craig Callum.

 

Den runde ripcord er nu patenteret Lego-design

“Vi kunne i vores fokusgrupper se, at børnene havde svært ved at bruge en traditionel flad ripcord. Det er en helt enkel ændring af designet, som har givet noget helt unikt – det viser noget om den måde, vi går til tingene på hos Lego i forhold til udvikling og innovation,” supplerer Andrew Woodman.

Både Andrew Woodman og Craig Callum virker meget tilfredse med resultaterne af års designarbejde. De indrømmer gerne, at det er et hårdt og udfordrende arbejde at skulle sikre, at alle de nye designs fungerer sammen med de sidste 50 års Lego-klodser. Ikke kun rent praktisk men også i forhold til designidentiteten. Det er ikke nok bare at finde ud af, hvordan en løve ser ud, det skal også være et design, der føles som en Lego-løve fortæller Woodman og understreger, at mulighederne i forhold til dekoration af figurerne er blevet presset til det yderste i denne omgang.

“Hvis jeg virkelig skulle pege på en favoritfigur i Chima må det blive krokodilleprinsen Cragger. Han er fantastisk kompleks og misforstået  – han har et hjerte et sted, det får vi at se senere,” siger Craig Callum.

“Jeg burde måske pege på Laval, helten. Men der er noget interessant ved Craggers søster Crooler. Hun er manipulerende som den der storesøster der kan få drengene til at gøre ting for sig – det er noget drenge kan relatere til. Rent visuelt er ulvestammens Worriz en af mine favoritter,” siger Andrew Woodman: “Men når man har arbejdet så længe på figurerne, så er det lidt som at skulle vælge mellem sine børn – det kan man ikke.”

Kommentarer

Skrevet af

Thomas Berger

REDAKTØR: Har igennem en årrække skrevet om alt fra computerspil og forbrugerelektronik til tegneserier og ikke mindst legetøj i både aviser og magasiner, og besøger hellere legetøjsbutikker end museer på en ferie. Far til to.

    Tags: , , , , , , , ,