Cubebot – robotter i kirsebærtræ Artikler

 

Vi har talt med David Weeks, designeren bag kulthittet Cubebot

David Weeks Headshot Color 300 DPIDen 45-årige amerikanske designer David Weeks er anerkendt for sit arbejde med møbler og lamper, men et af de helt fantastiske øjeblikke han gerne husker tilbage på, var mødet med en otteårig, som var fuldstændig vild med Cubebot. Den oplevelse fik Weeks til at føle sig som en rockstjerne.

“Det er fantastisk at blive anerkendt for et stykke design, man har lavet, men det er endnu bedre, når det kommer fra et barn og ikke en voksen. Jeg har modtaget takkebreve fra børn, hvor de har medsendt foto af deres yndlings-Cubebot-positurer. Der er også dukket et par brugerskabte stop-motion-film med Cubebot op på Youtube,” fortæller David Weeks stolt, der samtidig er glad for at have lavet noget, som han kan smide med i godteposerne, når hans egne børn holder fødselsdag.

 

 

Naturlig evolution

Ideen til Cubebot udviklede sig i følge Weeks som en naturlig evolution af den serie af trædyr, som han allerede havde designet for designbutikken Areaware. Her havde dyr som elefanten Hattie og næsehornet Simus stille og roligt udviklet sig i en designmæssig meget kompleks retning, og udviklingen af Cubebot var derfor et forsøg på at skabe en mere enkel version.

David_Weeks_Cubebots_Trio_300 DPI“Systemet med elastikkerne og sprækkerne i leddene fungerede rigtig godt, og det stod klart, at der var et potentiale, som vi ikke udnyttede. I sidste ende faldt designet hurtigt på plads og føltes rigtigt lige med det samme.”

 

 

Personlighed er vigtig

Det er Cubebots simple ansigtstræk, der giver robotten personlighed, mener Weeks. Og netop derfor var det ikke helt enkelt at få robottens enkelte lemmer til at fungere korrekt, fordi den jo samtidig skulle kunne foldes sammen til en kube – hver enkel lille ændring ved robotten påvirkede nemlig kubens geometri: “Det er overraskende, hvor små ændringer der skal til, før hele Cubebots personlighed ændrer sig.”

DWS-Cubebot-Trio2Blandt Davis Weeks mange nye projekter er ambitionen om at udforske den digitale verden og se på, hvordan apps og legetøj kan fungere sammen: “Jeg tror, at der findes et interessant spændingsfelt et eller andet sted der, hvor det håndgribelige legetøj møder den berøringsfølsomme skærm”

Du kan følge med i David Weeks andre projekter på hans officielle webside.

Kommentarer

Skrevet af

Thomas Berger

REDAKTØR: Har igennem en årrække skrevet om alt fra computerspil og forbrugerelektronik til tegneserier og ikke mindst legetøj i både aviser og magasiner, og besøger hellere legetøjsbutikker end museer på en ferie. Far til to.

    Tags: , , , , , , , ,