En Skylanders vigtigste opgave er at sætte gang i fantasien Artikler

2237SSF_Photo_Toy_GrillaDrilla_FINAL_HiRes”Noget af det sværeste at lave er det, som skal være enkelt,” mener Guha Bala, medstifter af spiludviklerfirmaet Vicarious Visions, der står bag det kommende Skylanders: Swap Force, der er det næste spil og serie af figurer i det populære Skylanders-univers

Det enkle, som Guha Bala refererer til, er den nye spilmekanisme i Skylanders: Swap Force, hvor det er muligt fysisk at sammensætte overkrop og underkrop på 16 nye Skylanders-figurer og dermed kombinere deres forskellige evner på i alt 256 måder. Noget, der i teorien lyder fantastisk, men som i praksis byder på en lang række udfordringer.

Når Guha Bala skal pege på et stykke Skylanders merchandise, som han synes er virkelig vellykket, falder valget på Mega Bloks udgave af figurens Flynns luftskib.

Når Guha Bala skal pege på et stykke Skylanders merchandise, som han synes er virkelig vellykket, falder valget på Mega Bloks udgave af figurens Flynns luftskib.

”De enkelte dele af de nye Skylanders skal jo fungere hver for sig og hver især gemme oplysninger om figurens opgraderinger, penge og hatte i spillet. Men samtidig skal de designes, så alle kombinationer ser godt ud sammen og ser ud til at fungere. Figurerne skal også tilbyde en øjeblikkelig tilfredsstillelse, de skal være nemme at sætte sammen og selve klikket, når delene, ved hjælp af magneter, smækker sammen, skal føles lækkert. De må heller ikke kunne sættes sammen baglæns,” forklarer Bala.

Udfordringen er blandt andet, at en fem- og en ti-årig, som begge måske leger med eller samler på Skylanders, ikke har de samme motoriske evner, men begge skal opleve sammenkoblingen som et lille magisk øjeblik. Det er vigtigt, at designet og kvaliteten er i orden, og at det ser ud, som om barnet har lavet en ny figur med nye evner og en ny historie.

”Når vi tester de nye figurer, får vi børn til at fortælle os om dem. Hvad de tror, figurernes historie er, og hvad deres evner er, når de kommer til live i spillet. Nogle gange gætter børnene korrekt, men det er langt mere interessant at se, hvor deres fantasi fører dem hen, og om de bliver glade, overraskede eller skuffede over figuren i spillet,” fortæller Bala.

Det at designe en helt ny Skylanders er ifølge Guha Bala ikke blot en regelbunden ting men også en meget intuitiv proces. Designerne forsøger at skabe de enkelte figurer, så de er forskellige fra hinanden, men alligevel alle sammen ligner Skylanders. Det skaber afveksling i legetøjet mener Bala, og understreger, at der er vigtigt at figurerne sætter gang i fantasien og byder på ideer til, hvordan man kan have det sjovt i spillet.

”Når vi sætter en flok Skylanders foran et barn, udvælger det enkelte barn typisk deres helt egen gruppe af figurer. Når vi så spørger dem om, hvorfor de netop har valgt disse figurer, så har de deres helt egen historie at fortælle. Det er derfor det er vigtigt at der er variation i figurerne – alle mennesker er jo forskellige, og det at opbygge en samling af Skylanders, der passer til ens personlige smag, er en rig oplevelse for både børn og voksne,” mener Bala.

Skylanders: Swap Force kræver en helt ny portal. Den følger med selve grundspillet, og kan også benyttes til de to forrige spil.

Skylanders: Swap Force kræver en helt ny portal. Den følger med selve grundspillet, og kan også benyttes til de to forrige spil.

I alt kommer Skylanders: Swap Force til at byde på 16 nye, men almindelige Skylanders, 16 tidligere lancerede figurer i nye versioner (den såkaldte series 3) og så de 16 Swap Force-figurer. Netop de nye figurer og den tilknyttede spilmekanik betyder også, at der er behov for en helt ny portal, som er den platform, figurerne skal placeres på for at dukke op inde i selve spillet.

”Vi havde brug for nogle nye funktioner i portalen til de nye figurer. Men den nye portal virker også i de gamle spil. Samtidig har vi forsøgt at gøre det enkelt for forbrugerne ved at lancere spillet i en startpakke, der ud over spillet og den nye portal også indeholder en almindelig Skylander samt to Swap Force-figurer, så spillerne kan opleve Swap-mekanismen fra starten,” siger Bala.

Guha Bala er heller ikke nervøs for den konkurrence, som Skylanders har fået fra bl.a. Disney Infinity, der ligeledes benytter sig af fysisk legetøj som kommer til live i den digitale verden. Han er snarere stolt af at have været med til at starte en udvikling, hvor børnespil ikke længere behøver at være underfinansierede og forsimplede produkter, men kan være velpolerede spiloplevelser, der inviterer helt nye spillere indenfor.

2236SSF_Photo_Toy_BoomJet_FINAL_HiRes”I udgangspunktet var Skylanders: Spyro’s Adventure designet primært til unge drenge fra omkring 5 til måske 12 år, og det har fungeret godt, selvom et barn i hver sin ende af målgruppen er helt forskellige mennesker, der tænker på hver deres måde. Men vi har så opdaget, at omkring en tredjedel af vores spillere er piger, hvilket nok dels skyldes, at spillet ikke er simplificeret, men også at vi har nogle stærke pigefigurer. Det skal så siges, at pigerne lige så gerne spiller med drengefigurerne, og drengene spiller også gerne med pigerne,” slutter Guha Bala.

Kommentarer

Skrevet af

Thomas Berger

REDAKTØR: Har igennem en årrække skrevet om alt fra computerspil og forbrugerelektronik til tegneserier og ikke mindst legetøj i både aviser og magasiner, og besøger hellere legetøjsbutikker end museer på en ferie. Far til to.

    Tags: , , , , , , , , , , , ,