Anmeldelse: Lego Mindstorms til iPhone-generationen Anmeldelser, Test

Lego Mindstorms EV3 gør det nemt at bygge og programmere sine helt egne robotter

Robotterne fik lov til at indtage stuegulvet i 14 dage, da SkalViLege.Nu havde den nye Lego Mindstorms EV3 til anmeldelse – aldrig har det været lettere at skabe sine egne teknologiske væsner.

test_lego_mindstorms_EV3-klodsen

EV3 står for henholdsvis evolution og tredje generation.

Det er 15 år siden Lego lancerede den første generation af Mindstorms – en skriggul klods, der på en enkel facon åbnede døren for alle, der havde en drøm om at designe deres egne robotter. Det grundlæggende koncept har ikke ændret sig i EV3, der er den seneste udgave af den intelligente Lego-klods. Men rent teknologisk er der selvfølgelig langt flere muskler at lege med her i 2013.

Designmæssigt spiller EV3 på de hvide, grå og sorte nuancer med en gnist af rød, som går igen i alle de officielle modeller. Øverst på klodsen befinder sig tilslutningsporte til motorer, mens indgangsportene i bunden af klodsen benyttes til de forskellige sensorer. Den lille sort/hvide skærm på fronten benyttes til at aktivere klodsens programmer eller justere diverse indstillinger – det er faktisk muligt også at programmere klodsen direkte via den indbyggede skærm, men det kræver et overmål af tålmodighed.

 

Klodsen har fået en teknologisk overhaling

EV3-klodsens indmad har selvfølgelig fået en gevaldig overhaling både i forhold til den oprindelige RCX-Mindstorms fra 1998 og den forrige NXT-Mindstorms fra 2006. Hjernen i klodsen er nu en 300 MHz Arm 9-processor, der suppleres af 64 MB ram og 16 MB hukommelse.

Klodsen er samtidig blevet udstyret med en port til Micro-SD-hukommelseskort, hvis der skulle vise sig et behov for yderligere hukommelse. Foruden et Mini-USB-stik, som benyttes når EV3-klodsen skal forbindes til ens computer, har Lego også indbygget et almindeligt USB-stik, som fx kan benyttes til en Wifi-dongle – denne skal dog købes separat, og følger ikke med i grundpakken. Endelig understøtter EV3 også bluetooth 2.1, som fx kan benyttes til at skabe forbindelse mellem robot og smartphone, der via en gratis app kan fungere som fjernbetjening for en Mindstorms-robot.

Selve kassen indeholder ud over selve EV3-klodsen og 585 Lego Technic-klodser også to større og en mindre servomotor samt en tryk-, farve og infrarødsensor. Omslaget til kassen kan desuden klippes op, da der på indersiden er trykt en forhindringsbane, som blandt andet kan benyttes til robotten Track3r – der som den eneste robot følger en trykt byggevejledning med til.

 

Track3r

Track3r

Elektroniske byggevejledninger

Lego Mindstorms er jo et teknologisk produkt, og derfor kan legen lige så godt starte med at downloade programmeringssoftwaren fra Legos webside. Denne indeholder nemlig byggevejledninger til fem Mindstorms-robotter, der foruden førnævnte Track3r inkluderer Ev3storm, Gripp3r, R3ptar, og Spik3r. Byggevejledninger ligner i denne udgave de velkendte trykte versioner af slagsen, og er som altid yderst pædagogiske og godt designet, så både børn og voksne kan arbejde sig gennem konstruktionsarbejdet.

I forbindelse med Mindstorms EV3 har Lego også samarbejdet med firmaet Autodesk, der blandt andet beskæftiger sig med 3D-konstruktionssoftware til fx ingeniører og arkitekter, om at udvikle tredimensionelle samlevejledninger til tablets. Denne app kan downloades gratis til både iOS og Android, og er en anderledes men stadig yderst pædagogisk måde at tilgå selve konstruktionslegen på – programmeringen af robotten kan desværre ikke udføres på en tablet.

 

test_lego_mindstorms_build_tablet

Mission – byg en robot

I 3D-samlevejledningen kan hvert trin i konstruktionen vendes, drejes og zoomes ind og ud, hvilket gør det nemmere at se præcis hvor klodser, samleled med videre skal placeres. Desværre er specielt de sorte og mørkegrå klodser meget svære at kende forskel på i 3D-samlevejledningen, og dens mere plastikagtige computeranimationer har ofte ikke helt samme tydelighed, som det karikerede udtryk den trykte vejledning benytter sig af. Til gengæld er tablet-byggevejledningen fremragende i de situationer, hvor en klods eller et kabel skal føres ud og ind mellem hinanden og trykkes fast i vinkler, der kan være svære at gennemskue på en almindelig tegning.

Konstruktionen af de enkelte robotter er inddelt i missioner, så de mission for mission bliver mere komplekse såvel fysisk som i programmeringen – det er med til at gøre legen langt mere overskuelig for børnene, og fornemmelsen af at være hurtigt i gang er på plads.

 

Gripp3r

Gripp3r

Hurtigt i gang med at bygge og programmere

En typisk første mission handler om at få konstrueret en eller anden form for bevægelsessystem som larvefødder eller lignende til robotten, der monteres sammen med de to store servomotorer og forbindes til EV3-klodsen. Herefter flytter legen over på computeren, hvor det i Legos programmeringssoftware enten er muligt trin for trin at lære hvordan missionens program er opbygget, eller springe det over og blot downloade programmet til klodsen.

Begge dele fungerer godt rent pædagogisk, da det er langt bedre børn med begrænset tålmodighed at kunne komme hurtigt i gang, end at skulle bygge programmet op trin for trin. Missionens første program er nemlig typisk meget begrænset, og der går ikke længe før nysgerrigheden bider, og programmeringen undersøges for at finde ud af, hvordan robotten fx kan bevæge sig længere eller anderledes.

Det kan lyde meget intimiderende at snakke om programmering, men i virkeligheden er Legos software lidt en genistreg, der i tråd med virkelighedens klodser går til programmeringen blok for blok, som så samles til et fungerende program. Det er et programmeringssystem, der er opbygget ud fra et ”hvis – så” koncept. Således ligger der i en robot, som fx kan finde ud af at bakke og korrigere kurs ved forhindringer, et program, der fortæller klodsen, at når tryksensoren aktiveres, så skal motorernes fremadrettede bevægelse stoppe, og de skal i stedet køre baglæns  i henholdsvis et og to sekunder inden bevægelsen fremefter genoptages.

Det er virkelig let tilgængeligt, og med missionernes medfølgende programmer er det let at aflure, hvordan Legos designere har fået de enkelte elementer i en robot til at spille sammen. Skridt for skridt kan der så pilles ved de medfølgende programmer, føjes nye funktioner til og pludselig er selvsikkerheden til stede, og egne programmer kan tage form på skærmen.

 

Programmering drejer sig om handling og konsekvens

Det er en fantastisk måde at lege videre med en robot på, uden at skulle splitte den fysisk fra hinanden – hvilket nogen børn kan have svært ved efter al den tid, som de har brugt på at bygge den. I stedet kan der bygges videre på programmeringen, så intet fysisk pilles fra hinanden for bestandigt. Det er kun software og gemte filer på computeren, og er der noget der ikke fungerer, kan en tidligere version af programmet indlæses som et nyt udgangspunkt.

Spik3r

Spik3r

Programmeringen er en god intellektuel øvelse ud i at tænke handling og konsekvens, og lægger fundamentet til en meget konstruktiv og fremadrettet måde at arbejde på. Samtidig er programmeringssproget nok meget enkelt i sit udgangspunkt, men det har også en stor dybde – det er muligt at programmere endda meget komplekse robotter og systemer. For de hvor ambitionerne vokser ud over softwarens umiddelbare mange muligheder, kan klodsens styresystem, der er baseret på Linux, tilgås direkte og helt uden om Legos egen software.

Et blik på Lego Mindstorms prismærke er lidt en skræmmende oplevelse, for det er umiddelbart mange penge at lægge på bordet for et stykke legetøj. Og prisen kan blive endnu højere, hvis der skal investeres i ekstra motorer eller andre sensorer som lyd, kompas, accelerometer med flere. Men Lego Mindstorms er også et stykke legetøj med en utrolig dybde, og med en næsten uudtømmelig kilde af kompatible byggeelementer i form af såvel klassiske som Technics-klodser – er gnisten først tændt i det indre robothjerte, er der ingen grænser for ambitionerne og konstruktionerne.

test_lego_mindstorms_31313Lego Mindstorms EV3
Produktnummer: 31313
Pris: 2.999 kr.

Kommentarer

Skrevet af

Thomas Berger

REDAKTØR: Har igennem en årrække skrevet om alt fra computerspil og forbrugerelektronik til tegneserier og ikke mindst legetøj i både aviser og magasiner, og besøger hellere legetøjsbutikker end museer på en ferie. Far til to.

    Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,