Sådan designes figurerne til Disney Infinity Artikler

Interview med Disney Infinitys art director om spilfigurernes helt særlige karikerede stil

Disney Infinitys art director, Jeff Bunker, har lavet spil i mere end 20 år

Disney Infinitys art director, Jeff Bunker.

Disney Infinity 3.0 har været på hylderne et par måneder, og har i denne omgang inviteret små og store legebørn indenfor i Star Wars-universet.

I alt der lanceret mere end 19 forskellige Star Wars-figurer til Disney Infinity 3.0, som alle kan deltage i de tre forskellige såkaldte Play Sets: Twilight of the Republic, Rise Against the Empire og det netop udgivne The Force Awakens.

Der er tale om velkendte og endda ikoniske figurer, som alle er trådt ind i Disney Ininitys karikerede univers, som allerede er befolket af både superhelte og klassiske Disney-figurer.

Vi greb derfor chancen for at få et interview med Jeff Bunker, der er art director hos spiludvikleren Avalanche, som står bag Disney Infinity 3.0, for at høre, hvordan de får alle de forskellige figurer til at spille sammen i et enkelt spilunivers.

   Læs også: Disney Infinity 3.0 er lykkens gang

 

Hvilke overvejelser lå til grund for de Star Wars-figurer, I valgte til at være med i Disney Infinity 3.0?

Vi ville fra starten gerne levere den ultimative Star Wars-spiloplevelse, og vi var henrykte, da Lucasfilm gik med til, at vi skulle lave Play Sets med historier, der favnede alle filmene. Filmene danner således ramme om de tre Play Sets, og fans skal have mulighed for at spille med deres favoritfigurer og opleve alle de øjeblikke og steder fra filmene, de både forventer og sætter pris på.

Da vi begyndte at arbejde på Rise Against the Empire Play Set, blev vi hurtigt klar over, at vi var nødt til at holde os tæt op af historien i den klassiske trilogi (episode 4-6). Med det udgangspunkt synes jeg det lå meget ligefor hvilke figurer, der skulle være med.

Twilight of the Republic Play Set er baseret på begivenhederne i og omkring Clone Wars, og vi kunne både trække på filmene (episode 1-3) samt den animerede tv-serie. Det gjorde, at vi både kunne udvide vores historie og vælge blandt langt flere figurer.

En af de helt centrale figurer, som vi gerne ville have med i Disney Infinity, var Ashoka. Ikke blot fordi hun er sej med sine to lyssværd, men også fordi hun er en handlekraftig, kvindelig Jedi, der har en masse fans blandt pigerne. Vi ville gerne sikre os, at vi havde et godt udvalg af kvindelige figurer, og her var Ashoka en vigtig figur at have med.

Star Wars Rebels-figurerne kom med I spillet, fordi vi gerne ville favne alle områder i Star Wars-universet i forhold til hvad fans forventer – eller i hvert fald håber på. Figurerne fra Rebels er flot designet og har masser af personlighed, som føjer ekstra krydderi til spillet samt evner, som styrker den samlede Star Wars-oplevelse.

Sådan designes figurerne til Disney Infinity (1)

 

Hvordan arbejder I med at udvikle en figur, så den passer ind i den karikerede stil, som er kendetegnende for Disney Infinity?

Det, som både Disney, Pixar og Lucasfilm har tilfælles, er figurer. I Disney Infinity er det essentielt, at vi finder en måde at stilisere en figur på, som både indfanger den på en autentisk måde, og får den til at passe ind i Disney Infinity-universet. Vi anser derfor designet af hver enkel figur for at være en unik udfordring, hvor vi på en enkel og tiltalende facon skal finde ind til essensen af figuren.

Vi starter med at lave skitser eller karikaturer for at nå frem til det udtryk, der fungerer bedst. Dernæst begynder vi at simplificere og finde de former og linjer, som bedst formidler figuren, mens vi samtidig kigger på ikoniske elementer, proportioner eller tilbehør, som vi ved, vi skal holde fast i. Når vi har udforsket, hvad vi kan i 2D, begynder vi at skulpturere i 3D – nogen gange med rigtig ler, men oftest i Zbrush, der er et digitalt modelleringsprogram

Når vi når dertil, er det vigtigt at printe 3D-modeller af figuren, så vi kan sikre os, at den ser rigtig ud, når den står på bordet. I denne proces opdager vi ofte detaljer, som vi troede var vigtige, men som slet ikke er det, samt elementer som skal tydeliggøres.

De ting indarbejdes i en ny model, som sendes til ingeniørerne på fabrikken, der analyserer figuren ud fra et produktionssynspunkt. Deres overvejelser tages så med i udformningen af den endelige model, der skal leve op til den helt specifikke Disney Infinity-stil, som er væsentlig mere detaljeret, end hvad du ellers ser i figurer af denne størrelse.

Sådan designes figurerne til Disney Infinity (2)Vi gør os meget umage for at sikre, at den endelige udformning og farverne bliver helt rigtig, så figuren, som du køber i butikken, lever op til vores oprindelige vision for figuren. Vi er ærligt talt lidt besatte af det.

 

Hvad har været den største udfordring ved at designe figurerne til Disney Infinity 3.0?

Vi er nået til et punkt med Disney Infinity 3.0, hvor vores designstil ikke blot er godt indarbejdet blandt folkene på holdet bag spillet, men nok så vigtigt også er trængt igennem til vores forskellige partnere rundt omkring i Walt Disney som selskab.

Vi har nu lavet mere end 100 figurer, og har efterhånden stødt på og løst de fleste udfordringer i forhold til design af figurer. Ærligt talt, så synes jeg, at vores største udfordring er at begrænse os. Der er så mange fantastiske figurer, både gamle og nye, som vi gerne ville lave, og som vi ved at spillets fans ville elske at se. Men vi har hverken tid eller ressourcer til at lave dem alle.

 

Hvordan føles det at høre fra de børn, som spiller Disney Infinity?

For mig personligt er det noget af det mest tilfredsstillende ved at arbejde med Disney Infinity. Jeg har lavet spil i 20 år, men jeg har aldrig arbejdet på et spil, der over så lang tid har fået så mange fans og et fællesskab, som det vi har omkring Disney Infinity. Jeg elsker at høre fra vores fans via Twitter og i internetfora. Vi modtager sågar håndskrevne breve.

Vi får masser af respons omkring hvilke figurer og Play Sets, som vores fans gerne vil have. Men hvad der har været virkelig sjovt og uventet, er de mange detaljerede ideer til spil og funktioner i spillet, som fans deler med os – de er tydeligt passionerede. Og de ville sikkert blive overraskede, hvis de vidste, hvor meget vi lytter efter.

 

Her til sidst. Tør vi drømme om at se en Disney Infinity-figur af en Rancor eller Jabba the Hut?

Du (og jeg) har altid lov at drømme. De to er blot et par af de mange, mange figurer, som står på min personlige ønskeliste. Men du kan aldrig vide.

 

Kommentarer

Skrevet af

Thomas Berger

REDAKTØR: Har igennem en årrække skrevet om alt fra computerspil og forbrugerelektronik til tegneserier og ikke mindst legetøj i både aviser og magasiner, og besøger hellere legetøjsbutikker end museer på en ferie. Far til to.

    Tags: , , , , , , , , , , ,