Pokémon Go kæmper med mere end server-problemer Artikler

Pokémon Go er en forbigående trend, mener dansk spilekspert

Siden Pokémon Go udkom i starten af juli synes hele verden at være gået på jagt efter virtuelle monstre – og medierne har været helt nede og skrabe bunden af tønden med historier, for at kunne følge lige i hælene på fænomenet.

   Læs også: Pokémon Go for begyndere

Interessen for Pokémon Go har været overvældende. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at alene her på SkalViLege.Nu har der været tre gange så mange læsere forbi, som der sædvanligvis er i sommermånederne – udelukkende for at læse om Pokémon.

Nu er den indledende fascination af spillet og fænomenet Pokémon Go stille og roligt ved at lægge sig, og så er det, at spillet, og ikke mindst spiludgiveren Niantic, som står bag Pokémon Go, skal vise, om det at fange Pokémons er en døgnflue eller et solidt produkt med lang holdbarhed.

 

Pokémon Go havde 25 millioner daglige brugere den 14. juliPokémon Go mister ikke overraskende brugere

“Jeg tror, at spillet bliver en forbigående trend for alle dem, der hoppede med på bølgen uden at være Pokémon-fans fra starten – såsom mig selv. Jeg hoppede mest af alt med på vognen, fordi spillet gjorde noget helt nyt og spændende – ikke fordi det var Pokémon. Derfor mistede jeg også ret hurtigt interessen, efter at det umiddelbare sus havde lagt sig, fordi spillet i sig selv er ret dårligt både designmæssigt og teknisk. Mange ‘marginalspillere’ har det på samme måde og vil derfor stille og roligt vil falde fra igen hen over de kommende uger for kaste sig over noget andet i stedet,” mener spileksperten Morten Skovgaard.

Tal fra analysefirmaet SurveyMonkey synes at pege i samme retning. Ifølge deres tal peakede antallet af Pokémon Go spillere den 14. juli, hvor der var over 25 millioner aktive spillere hver dag. Siden er antallet af brugere faldet noget

Men det er også tal, der skal tages med et gran salt. Dels blev spillet først udgivet i blandt andet Danmark den 16. juli – og det kom først ud i Japan den 21. juli. SurveyMonkeys tal stopper dagen før.

Dels er det meget almindeligt, at en app eller et spil mister daglige brugere, når først den indledende hype har lagt sig, og alle de brugere, der blot skulle se hvad det alt sammen handlede om, forlader spillet igen. Brugertallet normaliserer sig så at sige.

 

Pokémon Go bliver alt for trægt efter niveau 20

Ifølge Morten Skovgaard står spiludvikleren Niantic dog overfor nogle væsentlige udfordringer, hvis de skal fastholde deres spillere. Og det handler ikke kun om svigtende server-kapacitet eller manglende udfordringer i spillet.

“Det bliver trægt at stige i niveau for både Pokémons og træner, når spilleren når niveau, og de vil opleve et meget aftagende udbytte af den tid, de investerer i spillet. Det skyldes formentlig, at Niantic håber på at tjene penge på spillere, der når så langt, fordi de allerede har investeret så meget tid og kilometer i spillet, at de ikke rigtigt vil droppe det, men samtidig heller ikke rigtigt orker at spille sig videre uden de hjælpemidler, der kan købes i spillets butik,” lyder det fra Morten Skovgaard.

Han vurderer at Niantic vil være nødt til at ændre på strukturen i spillet efter niveau 20, som er det første rigtigt store spring i forhold til erfaringspoint, hvis de vil fastholde de ‘tilfældigt interesserede’ brugere og motivere dem til at spille videre.

“Derudover er der heller ikke rigtigt noget klart mål med spillet lige nu. Du kan knokle dig op i niveau, men det eneste, du får ud af det, er eventuel prestige ved at være højt oppe og bruge dine stærke Pokémons på at dominere Gyms,” mener spileksperten.

 

Nye Pokémon Go funktioner lader vente på sig

At Pokémon Go står overfor en række udfordringer lagde John Hanke, der er chef for Niantic, heller ikke skjul på, da han i weekenden lagde vejen forbi San Diego Comic Con for at tale til 6.000 Pokémon Go fans. Det skriver it-mediet Version 2.

“Vi var ikke klar til det der sket. Det var surrealistisk for mig,” udtalte John Hanke. Niantic fik derfor mere end travlt med at tilføje nye servere og rette fejl i softwaren, så de kunne servicere de overvældende mange Pokémon trænere verden over.

Derfor kommer tilføjelsen af nye funktioner i Pokémon Go i første omgang til at vige for arbejdet med at holde serverne stabile og få spillets infrastruktur på plads, forklarede Ninatic chefen i San Diego.

Der er dog en opdatering under udvikling, som blandt andet vil tilføje flere funktioner og muligheder til PokéStops. I øjeblikket kan du tilføje et såkaldt Lure Module til et PokéStop, som lokker Pokémons til. Men fremover vil der være andre modduler til rådighed, som for eksempel kan gøre et PokéStop til et hospital for Pokemons, som har været i kamp.

Det er også planen, at det fremover skal være muligt for Pokémon trænere at bytte Pokémons med hinanden, ligesom de måske får lov at duellere direkte med hinanden. Niantic overvejer også at lade spillerne avle Pokémons.

Men endnu har spiludvikleren ikke sat dato på nogle af disse nye funktioner.

Kommentarer

Skrevet af

Thomas Berger

REDAKTØR: Har igennem en årrække skrevet om alt fra computerspil og forbrugerelektronik til tegneserier og ikke mindst legetøj i både aviser og magasiner, og besøger hellere legetøjsbutikker end museer på en ferie. Far til to.

    Tags: , , , ,