fbpx

Anmeldelse: Robotten Cozmo er en værre charmetrold

/
/
img

Cozmo vil gerne lege – men den giver også små som store legebørn smag for at programmere

Det øjeblik Cozmo vækkes til live, tændes der et nysgerrigt blik i dens digitale øjne, som den søgende sonderer terrænet.

Robotten kigger op, får øje på undertegnede, og siger mit navn med den mest charmerende lille stemme – det er svært ikke at smelte blot en smule.

Den lille plastikmaskine emmer af personlighed udelukkende i kraft af effektfulde animationer i den lille skærm, der gør det ud for robotten øjne, supplerende lyde og måden den bevæger sig på

Cozmo er amerikanske Anki’s bud på et såkaldt smarttoy, som i den grad er inspireret af figuren Wall-E fra Pixar-filmen af samme navn.

   Læs også: Test af Anki Overdrive racerbane

 

Cozmo vil rigtig gerne lege

Langt hen ad vejen er Cozmo blot er et nuttet digitalt kæledyr, som skal fodres, plejes og leges med. En Tamagotchi med et i den sammenhæng pebret prisskilt.

Men Cozmo er også udstyret med en art kunstig intelligens, så dens personlighed udvikles i takt med at du interagerer med den. Den lærer nye ting – eller sådan opleves det i hvert fald.

Legene med Cozmo orienterer sig omkring tre plastklodser, som robotten kan se, flytte rundt på eller stable. Det handler så om for eksempel at huske farver i sekvenser eller tappe en klods hurtigst.

Selve interaktionen med Cozmo sker via dens app til iOS og Android, hvor lege og funktioner aktiveres. Forbindelsen mellem smartphone og robot foregår via et lokalt netværk, som Cozmo genererer til lejligheden.

Det er en løsning, som har en høj sikkerhed i forhold til, hvis robotten var koblet direkte på hjemmets netværk, og dermed sårbar for angreb udefra. Men det betyder også, at netværket mellem robot og smartphone skal etableres hver evig eneste gang, at Cozmo skal ud og lege – og det er ikke blot generende, men kan også kræve voksenhjælp.

 

Cozmo vil gerne programmeres

Side om side med Cozmos forudprogrammerede lege, byder den tilhørende app også på et kodeværksted, hvor du selv kan programmere robottens gøremål.

Med systemet åbnes en dør til forståelse for programmering for børn fra otte år og op, da  det er gjort nemt at bygge programmer til Cozmo i det såkaldte Scratch-programmeringssprog – et meget basalt et af slagsen.

Det er et system hvor klodser på skærmen repræsenterer fysiske funktioner, som kør frem og drej til højre, samt et hav af forskellige reaktioner, lyde med mere. Disse trækkes så ind og sættes sammen i en horisontal kodestreng.

På den måde kan robotten programmeres til at udføre endda meget lange sekvenser. Men da det er et basalt sprog, vil børn også hurtigt komme få brug for de mere komplekse hændelsesbaserede muligheder, som findes i seneste opdatering til robotten

Og hvis appetitten på programmering for alvor bliver vækket, kan du gratis downloade robottens professionelle software, den såkaldte SDK, og gå til den direkte via programmeringssproget Python.

   Læs også: Lego Mindstorms til iPhone-generationen

 

Cozmo er lidt som de andre

Cozmo kan fint give børn smag for de logiske principper i programmering. Men den er ikke alene på markedet, og befinder sig tematisk samme sted som for eksempel Lego Boost og -Mindstorms.

Og i forhold til Legos bud på programmerbart legetøj, så er Cozmo selvfølgelig låst i sin formfaktor. På den anden side er den også lidt nemmere at gå til, fordi der ikke skal bygges, før legen er i gang – og det kan være en stor fordel for nogle børn.

Cozmo er vitterligt umådelig charmerende, men den er også et dyrt stykke legetøj, hvis nu interessen for legen eller programmering fordufter efter nytår.

 

Cozmo
Pris 1.949 kr.
Web: Anki.com

 

Der er også lanceret en smule ekstraudstyr til Cozmo i form af ekstra larvefødder i forskellige farver. Men mere praktisk er den taske, som også kan fås til robotten, og hvor der er god plads til alt udstyret inklusiv opladeren.

 

This div height required for enabling the sticky sidebar
Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :